PROUD TO BE SASYA SYANINA !

beautiful are nothing without brain - sasya syanina :)

Wednesday 10 December 2014

Pengalaman Preggy And Deliver : My First Baby :)

haiiii assalamualaikum utk semua mummy wanabe or yg dah officially jd mummy ataupun bride to be yg dah mmg kena ready bebile mase akan kenyang sembilan bulan kakakaaa mari laaa membace karangan beta hihihi.. mst ramai ibu ibu yg firstime akan carik encik google utk review pengalaman org lain kannn haaa kalau dah sesat masuk blog kite nehhhh jempott laa bace yee ngihihi...

harini mama tanena nak sharing pengalaman deliver kan syauqina huhuhu amaran yee entry ini sangat panjang maka silalah sediakan kopi secawan sebelum memulakan bacaan kikiki.. org kate anak petame neh special siket cerita dia, firstime kann :D oleh kerana bulan ini adalah bulan december maka dgn tetibe mama rase semangat nak menaip utk entry kali nehh tau, another few days more syauqina genap dua tahun tp pengalaman preggy n deliver kan dia seperti baru semalam je berlaku..... sobbss sobss, syauqina mehh ler masuk dlm perut mama balikk :'(

okeeee, seyesly takde morning sickness takde muntah takde mabok takde saket perot ke ape ke takde.. yg aku ingat setiap kali gosok gigi lepastuh ade darah kat berus gigi, lepastuh aku cpt penat jln siket penat buat keje siket penat, tp yg bestnye sepanjang tatau tuh aku sempat ganti puase sepuloh hari mcm org biase tp perut pedih bukan main, aku panjat gunung ledang mase beday abiey mcm nak tecabot nyawe naik sampai hatasss, aku main lari lari kat kolej kejor kawan kawan mmg rase bdn neh berat sangat.. heran kenape tak period empat bulan, org petama yg aku ngadu Hadima Kalus hermm dialaaa org petama tempat aku meng report sintem lain mcm kat bdn aku nehhh.. pulaknye mase tuh nak mencekik jee.. begado baii gegare jagung bakar hahahaa, meroyan nak kan jagung bakar kat abieyy last last dia pegi belikan dpt tige batang aku mkn sebatang je itu pon separuh je aku mkn, mawu tak menyirap laki aku hahahaa bile tekak dah dpt jagung bakar lelepas tuh takde mtk lg.. kemudian nyeee aku mkn maggee tp bekuahkan masak lemak cili padi +,+ apakahhh ??? lalu dgn sintem pelik itu aku pon merelakan diri di check oleh doctor di clinic hihihihi :D

doctor tuh letak je scanner, nampak dah kepale beby kaki tangan n he show me the beby heart beat.. Allah besarnye kuasa tuhan ! anak mama dah 16 minggu mase tuh how calm mama boleh tatau :'( mmg tak perasan dia ade dlm tummy, org sekeliling neh sume pon tak nampak perot aku tp org sekeliling perasan yg aku jd kuat makan.. huwaaaaa dan hari hari pon berlalu tanpa mengidam perkara yg pepelik, kalau nak pon sume senang nak carik...

contohnye bawang goreng garing letak kicap and ikan bilis dgn cili padi siket, padahal aku tak suke bawang tp mase preggy asek nak makan bawang jeee.. lepastuh tetibe teringin kann air A&W siap float tuhh... teringin sangat nak bende tuh tp gwa tatau nak carik kat mane dlm jb neh.. nak nanges dahh masetuhh nak jugakkk, last last abiey beli air A&W kat kedai runcit Yee Fat tuh dgn eskim wall vanilla dia buat sendiri kat rumah, aku pon minum dgn rase wahhhh hebatt laki akuuu nehh hwuhahahaaaaa thankyouu abieyyy... mmg suami akan automatic jd pakar makanan mase kite preggy tuhh, kau tak caye kau ngandong sekang, kau tgk laa laki kau akan automatic peka pd setiap keinginan kau.. untung org ngandong neh kannn dpt layanan istimewa mtk ape sume dpt, tp salu aku pesan kat tekak aku neh jangan amek kesempatan.. mengade sangat nak ngidam merepek repek lepastuh gune alasan beby yg nakkk siyessss kau annoying kalau buat mcm tuhh !

okeee sekarang masuk bab final week.. org kate final week neh elok laa mkn benda yg boleh melicinkan miss v agar mudah proses deliver tuh.. tips neh aku byk google je, contoh nye fevret air aku mase semester terakhir tuh air kelapa kemudian aku suke makan sayur bendi mmg dia melicinkan, and byk merayap laaa haa neh petua tauuu.. byk bejalan insyaAllah laaa senang kome banak :) siyessss aku mmg kaki mayap.. mase banak jangan angkat bontot nanti koyak bebaik situ jee manjang koyak nye sampai montott haaaa.. n ade satu lg petua diaa hihihi, tp malu nak habaq takpe laaaa klw nak tau petua lg satu tuh bolehh pm eahh kikiki :D dahhh jom masuk cerite poses deliver pulakk meh mehhhhh ;)

27 December 2012 
hari khamis pepagi lg mcm biase msg kak zura bgtau dia nak pegi rumah dia nak ikot merayap.. aku ponnn jln dpd pagi sampai ke malam dgn kak zura and abg zahar :) aku ingat lg masetuh mlm nye diorang bwk aku pegi Econsave Senai, jalan jalan carik barang dapor diorang.. aku ckp kat kak zura masetuh, " kak, nina rase contract sepuloh min sepuloh min laaa kak... " then kakak jawab " kau jgn buat hal kat sini, tebanak kat sini payah plak nti hihihihihi " dah balik rumah ckp plak kat abiey, saket neh lg td sepuloh minit sepuloh minit... abiey pon siap laa tak tido mlm bejage beborak dgn aku nak reduce rase saket psl kakak kakak sepupu sume dah pesan jgn pegi sepital awal kang byk kali kena selok pdn muke.. makanya aku pon menahan laa sakit sepuloh minit itu daripada jam 10 malam huwaawawawa +,+

28 December 2012
tengok jam dinding dah pukol 1 pagi, steady je gelak gelak dgn abiey melekek lekek padahal contraction sepuloh min sekali nehaaa hahahhaaa.. mate mmg tak lepas pandang jam, bile saket tuhh " aduhh aduhhhh aduhhhhh.... " laki gwa selambe je nak banak sangat dah ke kalau nak g sepital dah b call kak zura.. muke tak bersalah betol nyirappp gwaa hahahaa... lepastuhhh dah penat bebual n begelakk aku pon tetidoo pukol 4 pagi.. abieyy aku tak tido lg, dia tau anytime aku akan banak, pasal dua hari sebelum tuh pon doc dah bgtau siap pesan kat dia beby dah turun kat laluan, nenek pon ckp muke kau neh da nampak tanda tak lame lg anytime je bole banak and aku pon salu laa remind dia bgtau tande org nak deliver sume mcm contract and dia faham tuh yg buat dia tak boleh tido kotttt hihihi eksaited nak tgk Eqmal's junior kannn b... kikikiki thankyou abieyyy selalu teman org masetuhh :D

haaaaa dah tetidoo pukol 4 pagi kannn, lepastuh aku tejage pukol 5pg aku ckp dah saket neh lime minit nehhh b.. menggelupur dia mandi, call kak zura and gedebak gedebuk dekat pukul 6 jgk kuar rumah pegi sepital... dia drive jgn ckp laa masetuhh da mcm roller coaster dahhh aku rase duduk dlm kete tuhhh, tak sampai lime belas minit dah sampai sepital, jln raya belom jem lg masetuhhh biase pg jem org nak masuk singapore tuh yg laki aku risau sangat... kemudian siap daftar sume masuk laaa aku kesorangan dlm bilik CTG tanpa ditemani suami tersayang :'(

kat bilik tuh utk check jatung beby, sameade dia okee ke tak ke dlm tummy tuhhh.. ade jgk mummy to be lain tp di tutop pakai tirai jee.. and tetibe " aduhhh nursee saket nurseee tolongg murseee.... " suara jiran sebelah.. haaaa mekkauuu aku neh first beby nehhhh meremang bulu bulu aku sume naikkkk bile dgr dia tetibee jerit mcm tuhhh, palotak nehh asek ckp nak abieyyy jeeeee :'( pastuh nurse dtg kat jiran aku tuh, dia ckp " awak neh baru tebukak dua cm je jgn laa jerit mcm tuh, takot org lain nak banak nti.... kalau tanak saket jgn buat anak.... " then nurse lain dtg kat aku dia ckp first beby eah dek, aku jwb aahh nurse.. then nurse tuh suruh tutop tinge jgn dengar jiran jiran nehhh.. yelaaa menakotkan ko tau takkk menjerit mcm tuhhh.. nurse tuh ckp kalau saket istighfar, mengucap, selawat, zikir bebanyak.. org perempuan nak besalin mmg dugaan dia ckp, aku senyum je masetuhhh.. ade nurse yg hilang sabar mmg dia sound setepek je kat muke kauuu hahaha teros aku tutop telinga takmo dengar...

tgk jam, setengah jam dahhh tebaring atas katel nehh then nurse dtg bukak getah kat perut tuhhh.. aku btau kat nurse nak wiwi, then aku wiwi kat toilet lame gakkk arhh sampai nurse ketok dpd luar, dia takot aku banak agaknye kat toilet siap dia ckp jgn kunci pintu nehhh... hihihihi sygg jgk nurse kat aku haaaa nampakkk hahahahaa.. lepastuhhh tak lame doctor dtg soal soal itu ini haa tuh biase laa mst dia tanye sakit cemane bape lame contract blaaa blaaa blaaaa then dia suruh aku baring nak check jalan.. nak nanges takot sume adee sumpahhh, aku neh dok bayang tangannnn yggg masukkk rupenye ade alat diaaa.. apeke sengal tanena nehh, haaa neh bukti firstime hokeyhh kahkahhh !!! then doc suruh timbang berat 53kg jeee kenape kecik sangat u nehhh hermm salah ke kecik doctor ??? then mase pecah kan ketuban dia masukkan je dia terus ckp, 7cm opens and nurse catit catit itu ini aku tak paham ape dia ckp bahasa doctor dgn nurse.. then dia suruh aku tgu tepi and jalan jalan dia ckp nti cpt siket tebukak laluan sementara dia standby barang utk pecahkan ketuban... wowwwww, kena selok takde laaa saket sangat ngehehheee :D

aku pon jengah laki aku kat luar tgk jam dah pukol 8.30 pagi dahhh, aku tunjuk kat abieyy pakai jari nehh dah 7cm openss.. abieyy ckp dlm base isyarat okeee b tgu sini, doa banyak banyak biar senang banak... gwaa feeling happy je masetuh kemain tak rase saket kann haaaa... lepas je doc panggil pecah ketuban sume sume pon gwaaa okeee je, sekali abiey dah boleh masuk tetibe nak nangess hahahaaa.. masetuh nurse ckp haaaaa nak ikot masuk tak suami, abiey jwb nakkk saye nak tengok so suami kena sign blaaa blaa blaaaa siap pesanan jgn nti suami pengsan pulak bhhahaaa.. lepastuhhh nurse ckp bwk towel beby baju pampers dgn bedung dia... abieyy pon lari kat drawer sewa tuhhh amek barang beby dgn air selusuh, nurse ckp tak payah minum pon takpe tp standby jee kot lame sangat tunggu bukak jalan kannn hihihi... yg buat nak nanges masetuhhh nurse ckp mtk maaf laa dulu dgn suami mudahkan besalin bagai bagaiii pehhh masetuhhh sengattt terus panah tepat dlm hati menusuk ayat tuhh weyhhh hahhaaha mcm tak caye nak banak dah mase tuhhh.. ngeheheheee gwa dah lerr hati sensetipp :D

9.30 pagi masuk labour room, sampai je kat labour room aku dpd kusi roda bgn je sendiri panjat sendiri naik katill besalin yg agak laa tinggi jgk tuhh.. nurse sume menjerit dahh eaiii jgnnn hahahahahaaaaa.. ganasss kauuu ! abiey masetuh nurse suruh tgu kat luar jap, nak cucok cucok aku bagai kannn haaaaa kemudian kena da drip kat tangan, kena cucok kat punggung.. kena kangkangg upss lucahhh hermm tp ini laa hakikatttt wanita.. demi nyawa yg baru tak pikir malu dahhhhh, sanggup buat ape je demi anak kandung sendiri :) nurse labour room tanye kat nurse ctg yg hantor aku tuhh dah openss berape, tak sempat nurse ctg jawab aku kat atas katel dah jawab, tujuhhh tujuhhhh... hahhahahaaaaa :D aku eksaited kau tau takkkk, sebab dah tau beby girl kannn so aku pon berangan la mst muke mcm akuu tapiii hermmmm.......

dlm pukol 10pagi gituhhh, sister masuk check jalan lg baru 8cm.. lg td baru jalan 1cm je ????? abieyy kat sebelah suruh saboorrr.. lepastuhhh nurse dtg dia ckp awak ade asthma kann ?? laju gwaa jawab aah nurse saya ade asthma, dia ponnn suruh capai mask kat tepi kepale tuhhh sedut kalau rase saket.. kalau ikot kan kes aku mmg kena ceaser immediately tp bile dtg je daa opens 7cm n beby dah bebetol turun kat laluan tuhhh teros doctor suruh sister monitor je aku sebab bahaya actually utk org ade asthma mcm aku nak meneran buatnye kena asthma on the sport abessss.. tetibe aku pandang muke abieyy, tak saket ponnn b contract biase jeee.. hahaha ini lawakkk, aku pulak yg muke selamba laki aku dah cuak kebebeh daaa muke wakakkakaaaa :D tp td nurse dah cucuk ubat dahhh, fungsi ubat tuh utk menimbulkan rase saket and menambahkan contraction pd aku n pd beby tp takan laa cucok terus saket lawak jgk aku nehhh hahahhaa :D

11 pagi haaaaa dia punyee saket nyutt nyutt dah maii dahhh wawawaaaa, laki aku tak lepas dgn zikir n ayat nabi yunus dlm perut ikan usap usap peluh kat dahi aku neh pegang tangan aku suruh zikir n selawat jgk.. fwuhh masetuhhh gwa rase MACAM NAK CABOT JEE PEROT NEHH LETAK KAT SEBELAHHH siyessss saketttttt !!!!!! mask mmg tak lepas dah masetuhhh, dia mcm mofine tp tuh laaa mcm ubat cucok jgk effect lambatt kauu hermm menahan saket g wa.. tp abiey salu ckp kalau saket jgn jerit jerit nanti nampakk laa mcm kaf lam ye ngaa jiran sebelah umaaa dia tuh hihihihi.. asal saket dtg jee aku sedot mask tuhh, sampai aku takde tenage dahhhhh.. lembik aku rase yelaaa mofine tuh menghayalkannn kott.. abieyyy tepokk muke aku tak bg tidoo, dia ckp syg kalau tido b balikkk.. celik teros mate aku hahahaha pandaii ugot kannn :D

tak lame tuhhhh aku ckp nurse saket saya tak tahan da nehhh, nurse tuh jawab istighfar syg mengucap bebanyak zikir.. klw awk teran sekarang koyak banyak ntiii.... aku pon tepakse tunggu dan tunggu jalan full house.... bayangkan dpd pukol 10 malam sampai ke pg begelak ketawa pukol 4pg baru tido bgn pukol 5pg teros sesiap pegi sepital n sempat jamah roti jagung gardenia tuhh jeee mmg takde tenagaa dahhh huhuhuxxx :'( abieyyy kat sebelah dah risau dahhh takot pape jd kat aku, abieyyy ckp masetuh muke aku pucatt mmg dah lembik lemahh gilerr menunggu jln bukak punye pasal.... dia tetap sabar tunggu herrmmm thankyou b :'(

sekali dah pukol 11.45 pagi kot, nurse kat situ ade dua org je aku ingat lg... dia tgh tulis report aku rasenye, aku nampak and dia toleh je terus dia jerit full house full house dan dtg laaa segerombolannn nurse sister semua masuk bilik aku.. dah mcm pesta sukaneka dahh kau tau takkk.. ramai jgk practikal student masetuh, nurse ckp im counting now 123 awk teran jgn bazir tenage teran je curik nafas tauuu.. then shes counting and aku teros teran kemudian keluar kepala beby tp masuk balik lepastuhh aku lemahhh, sorang nurse tuh teros support pegang body aku.. aku ckp tak boleh nurse diorang dah jerit jerit jgn nti beby lemas... abieyy kat sebelahh ponnn pegang tangan aku tak lepas... mungkin penangan mofine tuhhh yg buat badan lemahhhh sangattt.. second time try teran and teran keluar kepale paras dahi abieyy tgk lepastuh baru keluar sampai leher... then nurse koyakkan sikett pehhh saketttt ko tauuu takkkk menjerit aku mase tuhhh, abieyy tgk selambe jee.. " lg sygg kepale beby dah keluar.. " teros aku teran keluar pinggang dia n then nurse tarik kaki diaa... nurse practikal da mcm pompom girl dahhh depan aku besorak sorak masetuhhhh.. Qina tak nanges tauu time tuhh dia tengokk atasss sumee, nurse tepok tepok baru dia nanges...

alhamdulillahh lahirlaaa kedunia anak dara mama seberat 3kg hari Jumaat 28/12/12 jam 11.58 pagi :)

then mase body to body mama and baby aku cume sempat ckp anak mamaa and cium kening diaa.. hilangg sume sakett mase tuhh, and aku nampak genang mate Mohd Eqmal, yeee sebijik mmg ikot muke dia :) lalu nurse pon ckp nti saye bersihkan beby dulu baru azankan yeee, suami bolehh tunggu diluar sampai sini je boleh tengokk.. aku dahh mmg lemahh lembikkk dahhh.. kena mofine mmg layuuu... jahit tak rase psl kena mofinee hahahhahaaa so aku tak dpt laa nak cite saket kena jahit tuh mcm mane yg aku ingat lastt sekali sebelom telelap aku cume nampak uri beby mcm kantong burung tuhh besor gilerr nurse angkat depan aku haaa lepas tuhh tak sedor dahhhhh kikikiki... then sedar jee jam dah pukul 2ptg, lame jgk aku membute, bile mase abiey masuk tido sebelah aku pon tak sedarrr.. lepastuh tak lame tuhh sister masuk hantar beby..

bagaimana terciptanya nama Eqmalisya Syauqina ?? hihihi terbace buku nama beby Aqlima bermaksud akal lalu tetibe mulot ringan tanye abieyy, maksud Eqmal tuh ape sayang ?? abiey kate Eqmal maksudnya yg lengkap... kalau tak name syauqina dulu Aqlima Dayana tp ayah dia takmau dia nak nama eqmal tuhh kat pangkal mama pulak tanak kalahh takan nama ayah dia sorang jee so mama pon carik jumpe syauqinaaaa hihihi so ayah sambungkan nama eqmal and syauqina... Eqmalisya bermaksud yg lengkap manakala Syauqina pula bermaksud kerinduanku... terciptalah nama Nur Eqmalisya Syauqina Mohd Eqmal :) kalau perasan nama mama ade sya sya kat situ dgn qina kalau org salah panggil boleh jd nina mihihihihii.. buat mase neh takde lg org panggil qina emal ke mal keee takdo hokeyhhh.. diorang panggil Qina laaa, adek adek kat rumah panggil dia ecaaa or lisyaaa hahaha mane name ayahhh maneee ??? dlm sorat banak jee ayah jdlaaaa eahhh mihihihi :D

harap syauqina besar nanti dia dpt bace karangan mama nehhh, bawak kamu tak susah nak beranak pon taklaa susah jgkk takde laa behari hari tido ward nak tgu jln bukan.. dtg je dahh 7cm openss, syauqina tak banyak buat hal sepanjang preggy and deliver.. dia buat hal time dlm pantang je melalak tak benti benti +,+ huhuhu inilaaa pengalaman aku melahirkan puteri sulung aku, kalau ditanya nak beranak lagi ke? jawapan aku sekarang tentulah tak nak ! tapi tu jawapan sekarang nanti tak tau laa, mihihihi... jangan pulak sesapa yang baca neh jd takut lak tauu nasib orang lelain.. ada yang sakit 1 jam dah bersalin ade ygg behari hari tunggu takkk besalin salinnn sampai kena induce operatee haaa so, rezeki memaseng.. mungkin ini semua ada hikmah buat aku untuk lebih menghargai ibu kandung aku :)

Eqmalisya Syauqina turns 2, Happy Birthday anak mama, semoge panjang umur murah rezki.. sihat selalu yee sayang... jadi anak yang baikkk.. jd kakak yg baikk utk adek adekkk satu hari nanti.. mama takde banyak harta, ape ade mama bg utk kamu.. mama takde ilmu tinggi tp insyaAllah mama akan ajar kamu ape yg baikk dan ape ygg buruk.. mama cume nak kamu jd beby girl mama yg paling awesome, banggakan mama and ayah dgn kejayaan kamu insyaAllah masin mulot mama nehhhh.... mama syggg anak mamaa, ily so muchh beby girlss !

noted : mohon maaf entry kalinihh takde gambar hihihi ucapan terima kasih diucapkan buat kalian yg sudi membace coretan khas bonda tanena buat anakanda tersayang Eqmalisya Syauqina Mohd Eqmal sempena ulangtahun kelahirannya yg kedua tahunnn.. andai ada waktu lapang akan saye coretkan lagi kisah indah dilaman ini.. sampai disini dahulu yeee, jumpe lagi assalamualaikummm :)

No comments:

Post a Comment