PROUD TO BE SASYA SYANINA !

beautiful are nothing without brain - sasya syanina :)

Tuesday 28 October 2014

Tanenaa Big Day Checklist *,*

Haiii haiiii, harini tetibe emosi nak mengarang mencanak canak huhu.. entry kalinih sangat panjang, maka aku mohon sangat sile bersabar dgn entry giler panjang guwa harinii hokeyhhh hahaha ! since dia decide nak menamatkan zaman single kami next year, n his mum pon dahh setuju nak dtg rumah deal semula dgn ibu n abah so bermulaaa episode survey itu dan survey ini.. nak menghalalkan satu hubungan rupenye bukan mudah ditambah pulak dgn gst berkuat kuasa tahun hadapan maka aku kategori beruntung masih sempat berbudget kawen lagi so kesian laa utk mereka yg belom kahwen, kalau takde 20k keatas mmg jgn mimpi nak bigday sgt fhewww menangiss pk kewangan +,+

tema idamannn huhuhu...
1. SURVEY
nowaday semua duit kott, pd aku laaa aku mmg suke survey itu dan ini and anddd aku sangat demand tinggi nak murah tp nampak grand haaa cane tuhh ?? okee firstly utk b2b kat luar tuhh, ikot laa petua aku neh, jgn malas nak survey okee sekarang hp memaseng da mcm dulang takan hp mahal internet takde haa google laaa semua dihujung jari yg tak pakai henpong mahal pegi je cc satu jam baru rm2.00 takpon survey dekat membe membe yg dah buat majlis tuhh takyaa nak malu laa dpd ko kena tipu bayo memahal utk benda yg sehari tuh berbaloii ke ko rase ?? yg belom nak kawen pon boleh survey okee bukan b2b jee so mengelakkan anda kena tipu maka survey laaa semua kedai.. kalau ade pameran pengantin mcm kat Johor salu ade buat kat Angsana tuhh n aku diberitahu jgk daripada bridal yg aku singgah harituh bulan 11 nehh ade pameran kat Angsana lg haa pegi laaa cuci mate singgah.. prinsip aku senang je ko malu and ko malas ko rugi, easy :)

2. LISTING
thennn listing hokeyhhh penting neh, memandangkan kadar kewangan mmg jenis tanak menyusahkan mak bapak so kami buat listing sendiri n carik sendiri.. biase kes nehh salu perempuann laa yg kena carik itu carik ini kann mcm aku jgk akuu laaa yg kena carik katering, aku laa yg carik bridal, aku yg carik tempat hantaran tuhh, cameraman, doorgift sume akuuu.. laki aku tawu sume siap depan mate jee.. brwrrrrrrrr gerammm ! and im too happy pasal semua hampir lengkap tauu, semua budget ekonomi jee TAPI yg penting sempurna kat mate aku !

3. COMPARE
kemudian dah survey dah listing bandingkan laaa harge kedai A and kedai B.. pesan aku utk b2b klw korang masuk kedai A jgn buat pangai beriyee mcm suke gilee mcm memberi harapan dpn org yg incharge tuhh.. aku faham kome eksaited, lepastuh dah dpt harge n mcm konpem nak book sekali jumpe kedai B dpt benda yg same n harge lg murah then ko ghase ape alasan ko nak bg kat kedai A tuhhh ? aku neh spesies cakap tegak jee.. kalau aku rase aku tak kenan aku ckp terus " saya tak suke baju crowded kak, saya suke yg simple je yg bile org pandang okee just nice laaa... " so dia pon fhm mungkin ko tak amek dgn dia psl kau kategori cerewet tahap phd.. lg satu hati tuhhh hati kena sador siket okeee jgn bile kena pujuk dgn tokey kedai terus layuu haa okee okeee letak duit teros.. then nanti jumpe lg cantik dahh menyesall haaaa so hati hati yeee wahai b2b sekalian :)

now kite masuk bab listing and dibawah adalah contoh listing yg sangat penting bg aku, jemput tengokkk :)

1. CATERING
pd aku ade beberape listing yg aku rase penting laaa firstly Catering ! kenape dia first haaa sini macik nak kasitau.. aku tak kesah mahal or murah, yg penting sedap and puashati puas tekak puas semua laaa pasal kite nak jamu orang makan, klw tak sedap org balik org mengate and korang nak ke org panggil majlis korang majlis cirit birit ? mst tanak kann so catering sgt penting pd aku, harge pax berbeza n depends pd makanan yg korang tempah.. and aku dah pon choose catering dimane hargenye 11k and dpt free khemah, pelayan 10 org, kek pengantin, kusi meja siap sarong and P.A system pon free.. bgtau aku kat mane nak dpt harge mcm neh siap free segala neh ?? paling paling pon tempat lain kasi makan then dpt free pon dome set and pelayan je kot kann ?? sape argue bole tembak aku sekarang !!!

2. CAMERAMAN
next, siapa yg tanak gambar dia dirakam dihari bahagia kannn ?? huhu so kat sini nak bgtau oleh kerana aku sgt berbudget aku pon mencarik cameraman yg sgt berbudget huhu.. aku cuma mtk dia shoot gambar aku n edit sesiket then burn dlm cd jee simple kann ?? takde budget nak pakej photobook laa, custom crystal laa, sticky album laaa kejadah bagai tuhh sume.. cume aku ckp kat hubby, nanti kite nak print kite print sendirik jee lepas kawen pon bole cuci gambor kannn.. then hubby pon okee okeee jeee.. kome tahu berape harganye ?? RM800 utk cameraman, syanina suke org yg ukur baju kat badan sendiri.. tp if korang mampu korang ameklaa pakej pakej tuhh.. siyesly aku tak mampu n aku mmg sgt berbudget sekarang nehhh so aku prefer mcm neh and neh care aku.. atleast ade kenangan kannn ?? kalau korang nak savings bolelah tiru care aku, takpon mtk tlg sedare mare ke kawan kawan yg teror shoot.. bukan aku takde kawan ade mmg ade, tp harge still mahal utk org yg berbudget mcm aku, tak bolehh nego dahh haha so klw nak tiru care aku dipersilakan tiruu :)

3. DOORGIFT
lastly aku dah jgk riki doorgift org yg same dgn yg buat katering td.. aku daripada dulu mmg nak jdkan yassin sebagai doorgift, mak hubby plak nakkan mini tasbih so we combined it bubuh dlm satu uncang.. neh pon aku dpt pakej free kad kawen seribu keping.. agak agak klw tak habes kad tuhh aku nak main baling baling kat tepi jln mcm raya hantu cine tuh bhahahahaaa.. then insyaAllah kot dpt free bunting banner signage n button batch.. murahhh je sume sekali 3k utk 1500 kpg yasin dan 1500 mini tasbih.. penah tepikir nak beli online tepengaruh dgn yasin cecantik, tp harge exclude postage huhuhu gedebak gedebuk siap postage same jee dgn harge yg kite order kat sis paeqah :) so pilihan di tangan andaaa, nak yg murah ke mahal terpulangg.. mate kite tak same, berbeza bukan :)

4. BRIDAL
yg masih dlm KIV is bridal hermm haruslaa nak yg paling cantik alaa alaa wedd of the year gamaknyee, tp nak murahh jadahh mane nak carik haha.. aku jumpe satu bridal kat ulu tiram, Zaizadiha Bridal mmg nak pegi tp entahkan bile huuu.. dia bg tige baju siap pelamin bawah canopy harge 2k++.. then kat pontian Mumtaz Bridal ponn same tige baju n pelamin bawah canopy 2k ngamm siap makeup bagai.. hati sgt adore dgn Senorita Bridal, baju cecantik huhu tp mcm yg aku ckp still in KIV tatau mane satu lg nak diambik... huhu klw korang ade idea yg murah sekitar johor neh bolee tglkannn komen anda yaa :)

yg lelain mcm pahar with bunge telur aku jumpe kat Bunga Kayangan, mmg superb murah siyess takyaa pegi ayetam dahhh beli je kat Bunga Kayangan, pahar rm14 tp klw beli dgn bunge nye sekali dia bg rm10 jee.. lepastuh bunge gwa pilih yg budget je rm67 tak silap haritu total satu pahar rm77.. klw pegi ayertam atas khidmat google harge rm130 dan keatas sumenyee, hengko ghase dgn duit minyak tol aku lg berbaloii tak ?? memule google d.i.y chehhh berangannn do it yourself sgt, tangan kerass ade hati nak d.i.y poddaaahhhh haha citenye mmg beli jelaa terus senang kannn :) manggar pon bukan susahh lilit lilit lilit jeee cume perlukannn khidmat kawan kawan laa.. bg mengelakkan sesi mengungkit jgn suruh kawan yg hengko rase nak mtk payment ke upah kee haa cariklaa kawan yg bebetol willing nak tolong nanti abes majlis belanje tora tora je senang kannn kahkahhhhh ! yg suke ngungkit jgn sesekali mtk tolong dia, yg nak tolong perlu ikhlas hati ikhlas mulot, nak mengungkit ungkit jgn disuruh tolong hokeyhhh.. nanti telinge sakettt siyess tak suke !

lagii apeee ?? ouwhhh hantaran, hantaran pon memule niat nak d.i.y tp hampehhh brwrrrr last last nampak hantaran yg bole sewa dulang yg dah siap gubah tinggal letak barang jee hapelagiii mindset teros pk sewa jeee laa hahaha yg ini jgn ikot okee klw korang mampu d.i.y maka d.i.y laa aku nehh categori pemalas bab bab nehh so nak senang sewa jeee huhu.. ini ponnn aku rase mcm akan menggunakan khidmat Bunga Kayangan, kalian pon boleh servey kedai dia penuh bunge rambang mate sampai aku pon tatau nak mtk dia gubah mcm mane bhahahaaa !

kemudiannn aku tak buat candy buffet but aku order lori aiskrim teros, so dessert aku pakai eskim one cone one ringgit tuhhh allaaaa try search soft aiscream mst jumpe.. hihihi kompang sume masih belom pikir lg huhuhu then dulangs girl and dulangs boy ohohohooo yg ini juga penting utk aku ! oleh kerana aku takde adek beradik girls yg anak dara besor gedabang mcm aku then aku rase aku nak sahabat sahabat kesayangan aku pakai dress yg same mase majlis nikah aku wether kau jd dulangs girl ke tak ke kau pakai baju yg same n amekk gambarr sesame pfhewww angan angan tinggi ! pakai baju sesame semua so nampak laa mcm adek beradikkk kannn hihihi...

bg korang yg nak survey tuhh utk catering and doorgift boleh search kat fb :-

Paeqah Doorgift & Wedding Gallery
contact number : 0136458151 ( Sisto Eqah )

nak survey bridal pulak boleh try search kat fb jgk :-

1. Zaizadiha Bridal House & Canopy
contact number : 0143859841 ( Sisto Zue )

2. Mumtaz Bridal ( Pontian Johor )
contact number : 0127748081 ( Sisto Mumtaz )

3. Senorita Wedding Planner
contact number : 0127018173 ( Abg Didie Fadzly )


contoh dulangs girlsssss hahahaaha aku dah mule berangan danehhhhhh hiksss nak pakaikan dorang baju cecantiksss :D
neh contoh mesin soft aiscream, biase nampak kat shopping complex satu cone singgit :)

okeeee dahhh ini jeeee, boleh drop comment if ade yg perlu aku tambah mane tau yg kekecik terlupe ke kannn hihi k jumpee lagi byeeee :D

2 comments: