PROUD TO BE SASYA SYANINA !

beautiful are nothing without brain - sasya syanina :)

Wednesday 15 February 2012

Al - Fatihah ~

tanggal 14 februari 2012, di saat orang ramai sibuk menentang sambutan valentine day's.. aq dengan rasminya kehilangan salah seorang ahli keluarga yg aq anggap turut penting di dalam hidupku.. selama ini aq cume menjadi pendengar kepada rakan2 yg kehilangan ahli keluarga, meminjam ketabahan mereka2 yg melalui peristiwa pahit tersebut.. tp kini aq terpaksa akur dengan kehendak tuhan, janji Allah ternyata pasti, nyawa hanya pinjaman, ajal maut tidak boleh di undur walau sesaat.. kalau dulu aq boleh bermegah, di saat org laen beraya tanpa atuk atau nenda di kampung halaman, tetapi aq lengkap bergambar tanpa kekurangan, atuk dan nenda kedua belah ibu dan papa aq masih sihat ketika itu, tapi kini perginya atuk sgt memberi kesan kepada kami.. 

Jam 17 : 22 minit petang bertarikh 14 februari 2012, arwah yg mahu disalin kan pakaian rebah di sisi, nenda tersayang, pakcik ( adik papa ) dan adik aq sendiri.. arwah meninggalkan balu, 4 orang anak dan 7 orang cucu.. arwah mule mnunjukkan tande pd ahli kluarga krane krap kali di masukkan ke hospital, pertemuan terakhir antare aq dan arwah pd 1 januari 2012.. waktu itu, arwah sudah tidak berdaya utk berckp, apatah lg utk menggerak kan badan ekoran penyakit nya yg sedia kronik iaitu angin ahmar.. separuh tubuhnya lumpuh tidak bermaya, arwah cuma mampu memandang kami cucu nya, serta anak-anaknya.. kadangkala arwah mngalirkan airmata, cara nya seakan-akan seperti mahu memberitahu kami sesuatu tetapi tidak sampai.. ternyata tuhan lebih menyayanginya..

* atuk bersama nenda !

 * kenangan terakhir Hari Raya Aidilfitri 2011 di Muar Johor
* raye terakhir arwah bersama kami !
seakan terbayang-bayang ketika hayatnya masih ada, terngiang suaranya yg kerap menyapa, mungkin kerana kesan ubat penyakit lupa nya smakin ketara apabila arwah selalu bertanya, 

* ini nina ke? cucu atuk, anak latif? daa bsar daa.. kenapa lame xbalek,  
( walhal minggu lepas baru jee balek.. )

even bahase yg dgunekan adalah dialek jawe tp aq tetap memahami setiap butir bicara yg arwah tuturkan, aq cume akan menjawab dengan senyuman.. mane mungkin aq tidak mmahami walau sepatah, sedari kecil arwah lah yg kerap mengajar dan menerangkan aq apa2 maksud dlm bhase yg tidak aq fahami tersebut.. sehingga kini aq tetap ingat setiap patah yg akan diluahkan apabila aq tiba di kg halaman.. tapi kini semua itu cume kisah semalam, kisah yg akan menjadi memori, kekal terpahat di dalam hati ! 

* 1JAN12 Hospital Sultanah Fatimah Muar !
* kenangan terakhir arwah bersama ayahanda tercinta !


atuk, semoga berbahagia dan aman laa bersemadi di sane..saye mungkin akan mnyusul nanti pd tarikh yg telah ditetapkan tuhan, cuma tarikh nya xpasti bila.. mintak maaf sangat sebab saye tak mampu utk melihat buat kali terakhir, bukan kerana saye xsayang, tp kerana xsampai hati utk melihat.. saye cume mampu melihat dari jauh dan mendoakan kebahagiaan atuk di sane.. lepas ney pasti saye akan mrindui suara dan gurau senda atuk, terima kasih kerana sudi melayan kerenah cucu atuk ney.. saye sayang atuk ! :)

* jenazah atuk yg telah siap dimandi dan dikafankan !
* van jenazah !

* suasane hiba di perkarangan rumah !


* bakti terakhir anak-anak dan cucu mngusung arwah ke tanah perkuburan !

nota : andai ada sesiapa yg terbaca, dan mengenali arwah Tukimin bin Haji Hussien diharap dapat memaafkan segala salah dan silap arwah.. andai ada hutang piutang bole dituntut dengan ahli keluarga termasuk saye sendiri.. ribuan terima kasih juga diucapkan kepada sesiapa yg dapat menyedekahkan Al-Fatihah buat arwah.. jasa anda amat saya hargai, terima kasih ! :)


4 comments: