PROUD TO BE SASYA SYANINA !

beautiful are nothing without brain - sasya syanina :)

Saturday 28 December 2013

DISEMBER 2013 STORY

sedar tak sedar kite dah pon tibe di penghujung tahun 2013 huhuuuu hows your year syanina ? bile jari da start menari di atas keyboard mehlaaa dgr story kite eahh :) 

tahun ini rasanya adalah tahun yang paling mencabar untuk aku, dalam usia aku yang terlalu muda 21tahun aku da memikul gelaran sebagai ibu dan isteri.. jujur itu adalah pengalaman paling beharga buat setiap wanita, siapa yang tidak mahu diangkat sebagai isteri ditambah lagi memenuhi setiap keinginan lelaki memberikan zuriat penyambung keturunan sungguh aku bahagia lelaki yang aku cintai menjadi milik aku dan aku mampu membuktikan yang aku sihat zahir dan batin malah aku berikan dia senyuman sewaktu puteri kami lahir ke dunia walaupun anugerah itu datang tanpa dipinta :)

namun panas yang aku sangka berpanjangan hingga ke petang rupanya datang pula gerimis ribut serta taufan yang membadai.. siapa sangka hati yang bergelak gembira menyangka bahagia yang dibina kekal berpanjangan bertukar pilu dan hiba.. tanggal 10/10/13 usia syauqina 9bulan plus plus kami mengambil keputusan untuk berpisah secara damai.. mengenangkan anak sekecil ini yang tidak mengerti apa apa aku cuba menjadi kuat, malah aku bekorban menahan tangis agar si anak kecil ini tidak membesar dgn tangisan :)

harini 28 Disember 2013 genap sudah Eqmalisya Syauqina setahun, aku tersenyum bahagia saat melihat dia ketawa membesar tanpa sedar ada kekurangan yang tercipta untuknya.. "AYAH".. mungkin syauqina belom sedar kekurangan itu, malah kalau boleh aku akan pastikan dia tidak terasa kurang walau sedikit pon.. teringat sewaktu kali pertama aku mengesahkan kehadirannya di dalam rahim ku ini, aku sempat membayar ganti puase selama sepuluh hari malah aku bawa dia turun naik Gunung Ledang aku berlari dalam kolej ku sendiri sungguh saat itu rasa lain apabila badan semakin memberat semakin naik mendadak malah nafsu makan juga datang menjadi jadi.. kali pertama menjangka dia mulai tumbuh di dalam rahim adalah apabila setiap pagi ketika aku memberus gigi muncul darah di berus itu sendiri yg kemudian aku cari mana datangnye daripada rongge mulut nih tp herannya tiada luka kesan gigi nak patah dan sebagainya siketpon takdee.. 

aku nekad membeli pregnancy test atas dorongan rakan rakan hostel, dan resultnye positif ! alangkah terkejotnye bila muncul double line di permukaan test tersebut.. besar sungguh kuasa tuhan lantas tanpe membuang masa keesokannya aku pergi pula ke klinik swasta bg mengesahkan kesahihan kehadiran si manja di dalam tubuhku ini.. mana taknye siketpon takde tande seperti muntah serta morning sickness membuatkan aku sangsi dengan kehadirannya :)

kali pertama scan di klinik, subhanallah sungguh itulah pengalaman yang paling bermakne bg setiap wanita.. aku melihat dia bergerak di atas urinya sendiri, terbentuk sudah tangan serta kaki kepala malah jantungnya juga sudah berfungsi secara aktif.. mengikut ramalan doctor kandungan ku ini sudah berusia 16 minggu bermakna sudah 4bulan dia berada dalam kandungan ya Allah aku tak sedar langsung kehadiran dia lalainya aku dan dia terus membesar dan membesar sehingga tibanya waktu untuk dilahirkan :)

sehari sebelum puteri ku ini dilahirkan aku gasak merayap turun naik shopping complex, betape active nye aku tuhan je yg tahu.. hati sayu bile memikirkan si anak dgn keadaan kewangan dan suasana yg tak mengizinkan utk dia membesar dgn serbe lengkap seperti anak anak orang lain dan cume dgn care keluar berjalan je yang dapat melegakan hati.. final weeks kelahiran syauqina mmg masa dipenuhi dgn merayap, terkadang ngilu bila dia bergerak mmg kulit perut nampak nipis sangat lalu bila tiba saat utk melahirkan sungguh aku gembira ditemani suami, melahirkan syauqina adalah satu pengalaman yg cukup indah :)


kini dia sudah berusia satu tahun, mama mcm tak percaya adeq da setahun.. rase mcm baru semalam mama pegang adeq dlm perot, mcm baru semalam mama rase saket nak keluarkan adeq.. daripada adeq tak pandai ape ape sampai adeq tau meniarap merangkak duduk dan sekarang da bejalan da ponn sungguh cepat mase berlalu ya Allah inilah hadiah paling indah buat aku terime kasih ya Allah ! 

tak pernah terniat mama nak pisahkan adeq dgn ayah, tp kalau adeq ade kat tempat mama pon adeq akan buat perkare yg sama mcm mama.. mungkin bukan sekarang masanya utk adeq jumpe ayah.. insyAllah satu hari nanti mama akan bawak adeq jumpe ayah yee, mama nak bg ayah rase saketnye tak dapat jumpe adeq mcm mane saketnye mama dulu.. mama tak kejam mcm ayah cume mama nak sangat ayah dtg explain kenape die tinggalkan kite, tp even takde ayah adeq ade mama, ibu, mummy, ummi, nenek, tokmi, papa, ayah fikhri, toksu auncle auntie semua sayang adeq kannn.. mama jeles tauu :)



*EQMALISYA SYAUQINA MOHD EQMAL*

mama doakan adeq jd anak yg baik membesar laa sayang, mama akan sentiasa ade dgn adeq no matter what.. dulu mase adeq dlm perut mama suke bace surah lukman sebab mama nak adeq jd cerdik secerdik lukman, nanti mama nak hantaa adeq masuk convent, adeq belaja pandai pandai yee bangge kan mama.. mama lebih perlukan adeq sekarang, mama da hilang ayah, mama tanak hilang adeq plak jd adeq jgn laa tinggalkan mama eahh :)

huhuuu, bole buat novel kannn ??? okee times up, marilah kite melabuhkan tirai ini dengan segere sebelum makin berjela karangan kak ton nihh.. ma'ah salamah, selamat tinggal 2013 ahlan wasahlan, selamat datang 2014 :) 

No comments:

Post a Comment